Popis

Letoun Yak-52 (Jakovlev Jak-52) je dvoumístný celokovový letoun, který byl vyvinut konstrukční kanceláří Jakovlev. Cvičili na něm vojenští piloti nejen v tehdejším Sovětském svazu, ale i v dalších státech východního bloku.

Jak-52 s nahozeným motorem

Již na první pohled zaujme svou robustností, ve srovnání s našimi Zlíny je to mohutný stroj, na kterém je vidět klasická práce ruské konstrukční školy. Ideově vychází z proudového letounu Jak-17UTI, při pohledu na jeho podvozek nebo uspořádání ovládacích prvků a přístrojů v kabině, je cítit armádní prostředí. Velký a nezvykle těžký letoun (1015kg prázdná hmotnost) pohání hvězdicový devítiválec Vedeneyev M-14PF s výkonem 400 koňských sil.

Palubní přístrojová deska Jak-52

Pilotní prostor je typický pro Ruské armádní letouny,  použité přístroje, jejich umístění, tvar plynové páky, to vše je připraveno pro budoucí přechod pilotů na proudové stroje Mig.

Letoun je vybavený dvojitým řízením, pilot sedí v předním pilotním prostoru a instruktor/pasažér  v zadním . Za letu je možné mít pootevřený nebo úplně otevřený kryt kabiny a vychutnat si tak let a volnost pohybu vzduchem doslova všemi smysly.

Pro startování motoru, ovládání brzd, zatahování podvozku a vztlakových klapek  se používá stlačený vzduch.

Yak-52 zážitkový let

Technická data:

  • Osádka : dva
  • Délka: 7,745 m
  • Rozpětí: 9,30 m
  • Výška: 2,70 m
  • Plocha křídel: 15 m²
  • Prázdná hmotnost: 1,015 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 1,315 kg
  • Pohonná jednotka : 268 kW (360 hp)

Výkony:

  • Nepřekročitelná rychlost Vne: 420 km/h (227 knots, 261 mph)
  • Maximální rychlost: 285 km/h (154 kn, 177 mph)
  • Cestovní rychlost: 220 km/h (119 knots, 137 mph)
  • Dolet: 550 km (296 nmi, 341 mi) se standardními nádržemi (120l paliva)
  • S přídavnými  nádržemi v křídlech a dalšími 120l paliva se dolet zvýší na  1100km
  • Dostup: 4,000 m (13,125 ft)
  • Stoupavost: 7.0 m/s (1,378 ft/min)
  • Poměr výkon/váha: 300 W/kg (0.18 hp/lb)

Motor M14-P:

  • Typ: 9 válců, čtyřdobý vzduchem chlazený hvězdicový
  • Obsah: 10,16 L (620 kubických palců )
  • Suchá hmotnost: 214 kg
  • Kompresor: Radiální, jednostupňový, jednorychlostní
  • Membránový karburátor
  • Olejový systém: suchá skříň
  • Objem oleje: 8-16l
  • Reduktor: 0,658:1, levotočivý
  • Výkon: 360 hp (268 kW) at 2,900 rpm nebo 400 hp ve verzi PF
  • Kompresní poměr: 6,3:1